Holley - Få en fördel över konkurrensen
Holley har varit den obestridda ledaren inom bränslesystem i över 100 år. Holley förgasare har drivit varje NASCAR Sprint Cup-lag och nästan varje NHRA Pro – Stock-mästare i fyra decennier. Nu dominerar Holley EFI både prestandavärlden med bland annat deras produkter för GM:s LS-motorer. Som en enda lösning av bränslesystem, eller tillsammans med produkter från andra Holley-företag - Hooker Headers®, Flowtech® Exhaust, NOS® Nitrous, Weiand®, Earls Performance Plumbing® eller Diablosport®.
Holley tillverkar några av marknadens mest högpresterande förgasare, förgasarrepsatser/renoveringssatser, bränslepumpar, bränsleinsprutning, grenrör, motor dress-up, produkter som luftburkar och ventilkåpor för gatprestanda, race och marina applikationer.
Holley är stolta över att använda den senaste tekniken när det kommer till utveckling och produktion, för att tillhandahålla delar av högsta kvalitet till bästa värde för kunden.
Holley EFI
Holley EFI är på väg att bli den nya standarden för bränsleinsprutning. Deras HP ECU är standardutrustning på Chevrolet COPO Camaro 2013/2014 och varje NASCAR Sprint Cup Series-team använder deras gasspjäll. De främsta tävlingsförarna och världens bästa gatbils-byggare och tuners gör övergången till Holley EFI.
Byggare som Dave Lane som använde Holley EFI för att driva 2013 Goodguys Hot Rod of the Year 2013 och tuners som Steve Morris som använde det för att bygga några av de elakaste gatbilarna på planeten. Det är det enklaste, mest förfinade, funktionsrika systemet som går att köpa för pengar.
Historia
Över 250 000 000 förgasare har producerats under åren till allt från Henry Fords ursprungliga modell A, till några av de hårdaste muskelbilarna som någonsin har rullat ut från fabrikerna i Detroit.
Idag fortsätter Holley-förgasare att vara en dominerande kraft inom prestandabilar och racing, med fler vinster än alla andra märken tillsammans. Deras förgasare har suttit i varje NASCAR Sprint Cup Series-lag och nästan varje vinnande NHRA® Pro Stock-team, sedan 1960-talet fram till idag.
Det hela började i slutet av 1800-talet med två bröder från Bradford, George och Earl Holley - tonårspojkar som lärde sig göra mönster och gjutstycken så att de kunde bygga en encylindrig motor.
Det ledde till motoriserade cyklar, en fyrhjulig bil kallad Holley Motorette och födelsen av Holley Motor Company. På begäran från Henry Ford, gick bröderna in i förgasarbranschen och blev branschledare inom bränslesystemteknologi år 1903.
2003 erkändes Holley som en av fyra originalleverantörer som fortfarande säljer till Ford efter 100 år.
Företagets verksamhet fortsatte att expandera genom första och andra världskriget. Det kan sägas att de direkt hjälpte till att vinna andra världskriget, eftersom ungefär hälften av de använda bränslesystemen var tillverkade av Holley. Efter kriget koncentrerade de sig på att motsvara kraven från biltillverkare som i sin tur försökte hålla jämna steg med kraven från en bilhungrig allmänhet.
På 1950-talet infördes Holley Model 4150 ™ på T-Bird 1957. Det var den första verkliga performance förgasaren och den blev standardutrustning på många högpresterande bilar.
1960-talet var enormt för hot rod-industrin, och Holley, eftersom Model 4150 ™ blev originalutrustning på de hårdaste muskelbilarna som någonsin kom ut från Detroit.
De drev bilar som de populära Z28 Camaros, Big Block Chevelles, Boss Mustangs och Shelby Cobras för att nämna några. Om du ska ha en bil med seriös prestanda, måste den ha en Holley förgasare. Den världsberömda Holley Dominator® debuterade också 1968, utvecklad specifikt för NASCAR® racing.
På 1970-talet fortsatte deras dominans i tävlingsammanhang, då nästan varje NHRA® Super Stock / Pro Stock racer körde med Holley-förgasare. I början av 70-talet infördes också den världsberömda elektriska bränslepumpen Holley "Blue" som blev den mest dominerande bränslepumpen i Drag racing-historia. Denna bränslepump driver fortfarande tiotusentals race- och entusiastbilar idag.
Holley gick in i 1980-talet som den enda förgasartillverkaren som erbjuder hela bränslesystem från insug till bränslepumpar och fortsatte sin dominans i nästan alla former av racing. Under 80-talet slog de sig in på marknaden för bränsleinsprutning där de erbjöd EFI-komponenter och Pro-Jection®-eftermontering av bränsleinsprutningssystem för bilar med förgasare.
1990-talet fortsatte med nya produktintroduktioner. De väldigt populära race-redo förgasarna för HP Pro-serien introducerades och har blivit standarden i racing sedan dess. SysteMAX®-motorsatser introducerades med matchade cylinderhuvuden, insug och kamaxlar. I slutet av 1990-talet förvärvade de flera andra varumärken som var dominerande i sina kategorier, bland annt Flowtech Exhaust, Hooker Headers, Earl's VVS och NOS Nitrous Oxide Systems.
Sedan dess har Holley introducerat de populära Street Avenger, Truck Avenger, Street HP och Ultra XP förgasare samt billet mekaniska bränslepumpar och elektriska pumpar med högt flöde. Holleys EFI-system har sett stora förändringar med införandet av Avenger EFI, Terminator EFI, HP EFI, Sniper EFI och Dominator EFI. Dessa nya EFI-system är verkligen i framkant och erbjuder de bästa självjusterande bränslesystemen på marknaden.
Deras gasspjäll används nu på alla NASCAR Sprint Cup Series ™-fordon som verkligen bevisar prestandan och hållbarheten hos deras produkter. Holley EFI-system driver nu Chevrolets COPO Camaro tävlingsbil, ARCA-seriens bilar och alla NHRA Pro Stock, monstertruckar, och mer. Dessutom hjälper de byggare av hot rods och tävlingsförare, med många produkter för GM: s populära LS-serie av motorer.
Du hittar hela vårt utbud av Holley-produkter i vår webbshop.