En bil som drivs av bensin eller diesel har en förbränningsmotor. Motorn är en maskin som omvandlar energin i bränslet till mekanisk rörelse. Förbränningsmotorn består av en mängd olika komponenter. Alla har sin bestämda funktion. Inne i motorn finns en vevaxel. Motorn har bara en enda vevaxel, men utan denna axel fungerar inte motorn. Vevaxeln består av flera vevarmar som är hopfogade till en lång axel. Hur många vevarmar som finns, är beroende av antalet cylindrar i motorn. Mellan de olika vevarmarna finns lagerytor, där vevaxeln med hjälp av ramlager, vilar mot motorblocket. Det finns även en lageryta i vevaxelns vardera ändar. Inne i det stora gjutna motorblocket finns stora borrade hål, cylindrar. I cylindrarna rör sig kolvarna upp och ner. När motorn är i gång blandas bränsle och luft till gas. Denna leds sedan in i cylindrarna och antänds. Då ökar gasens volym och kolvarna pressas därför av trycket nedåt i cylindrarna. Kolvarna sitter ihop med vevaxeln via vevstakar. Dessa stakar hjälper till att omvandla kraften från kolvarna, till en roterande rörelse hos vevaxeln. Ventiler styr så att förbränning bara sker i en cylinder åt gången. Kraften som vevaxeln förmedlar tas tillvara i axelns vardera ändar. I dess ena ände går kraft vidare till växellådan, så att bilen kan drivas framåt. I axelns andra ände finns drivning för kamaxel, genom kedja eller rem. Dessutom remdrivning för aggregat som exempelvis generator och luftkonditioneringskompressor. Motorns vevaxel har hög kvalitet och behöver därför normalt aldrig bytas ut. Vevaxeln håller lika länge som bilen. Men om motorn har vanvårdats exempelvis genom uteblivna oljebyte, kan ett byte bli aktuellt. I enstaka fall kan även materialfel hos axeln förekomma. Vid ett byte lyfts motorn först ur bilen. Oljan tappas sedan ur. De komponenter som finns på vevaxelns båda ändar, måste monteras bort. Oljetråget tas bort från motorblocket. Nu går det att se själva vevaxeln och för att lossa denna från motorblocket skruvas ramlageröverfallen bort.
Motorlager 2
1 i lager
Lagerspacer
ALL26124

Lagerspacer

Används tillsamans med 350 vevaxellager vid montering av 350 vevaxel i 400 motorblock.

Används tillsamans med 350 vevaxellager vid montering av 350 vevaxel i 400 motorblock.

Leverans
Ramlager överfall
MIL11150

Ramlager överfall

Chevy SB 4-Bult, Rear, Splayed Bolts, Ductile Iron, 350 Journal,

Chevy SB 4-Bult, Rear, Splayed Bolts, Ductile Iron, 350 Journal,

Vevaxel 28
4 i lager
Vevaxel
SCT910442

Vevaxel

350 Gjuten vev 2-pc tätning 3.480 5.700 Krysskil ingår ej - Narrow lager behövs ej

350 Gjuten vev 2-pc tätning 3.480 5.700 Krysskil ingår ej - Narrow lager behövs ej

2 i lager
Vevaxel
SCT910526

Vevaxel

350 Gjuten vev 1-pc tätning 3.480 5.700 Krysskil ingår ej

350 Gjuten vev 1-pc tätning 3.480 5.700 Krysskil ingår ej

1 i lager
Vevaxel
SCT9103750

Vevaxel

Chevy 383 Gjuten vev 2-pc tätning 3.750 5.700 Krysskil ingår ej. Vevaxeln har två korta kilspår.

Chevy 383 Gjuten vev 2-pc tätning 3.750 5.700 Krysskil ingår ej. Vevaxeln har två korta kilspår.

1 i lager
Vevaxel
SCT4LS140065-S

Vevaxel

Chevrolet LS1, 1-delad tätning, invändig balansering, smitt 4340 stål, 4,125 tum slaglängd, 58 kuggars trigger

Chevrolet LS1, 1-delad tätning, invändig balansering, smitt 4340 stål, 4,125 tum slaglängd, 58 kuggars trigger

2 i lager
Vevaxel
SCT910454

Vevaxel

454 Gjuten vev 2-pc tätning 4.000 6.135 Krysskil ingår ej

454 Gjuten vev 2-pc tätning 4.000 6.135 Krysskil ingår ej

1 i lager
Vevaxel
SCT923910

Vevaxel

FORD Flathead v8 1939-1953stroker Gjuten Lättvikts Vevaxel med 2.000" Vevtapp 4.00" Slag / Krysskil ingår ej Passar med original vevstakar.

FORD Flathead v8 1939-1953stroker Gjuten Lättvikts Vevaxel med 2.000" Vevtapp 4.00" Slag / Krysskil ingår ej

Passar med original vevstakar.

Leverans
Vevaxelkit
SCT1-92000BE

Vevaxelkit

Chevy 383 c.i.d kit (för Chev 350 block 1967-1985) 9000 Serien. 2pc tätning Gjut vev, I-Beam, Hypereutentic 4.030, lager, ringar, flex & dämpare

Chevy 383 c.i.d kit (för Chev 350 block 1967-1985) 9000 Serien. 2pc tätning

Gjut vev, I-Beam, Hypereutentic 4.030, lager, ringar, flex & dämpare

Leverans
Vevaxel
SCT910454L

Vevaxel

454 Gjuten vev 1-pc tätning 4.000 6.135 Krysskil ingår ej

454 Gjuten vev 1-pc tätning 4.000 6.135 Krysskil ingår ej

Leverans
Vevaxelkit
EAG12008000

Vevaxelkit

Rotating Assembly - 383 CID - Forged Crank - Forged Pistons - 3.750 in Stroke - 4.000 in Bore - 5.700 in H Beam Rods - Small Block Chevy - Kit

Rotating Assembly - 383 CID - Forged Crank - Forged Pistons - 3.750 in Stroke - 4.000 in Bore - 5.700 in H Beam Rods - Small Block Chevy - Kit

Leverans
Vevaxel
EAG104283980

Vevaxel

2-delad tätning, extern balansering, gjutstål, Ford, 428, 3,980 tum slaglängd

2-delad tätning, extern balansering, gjutstål, Ford, 428, 3,980 tum slaglängd

Leverans
Vevaxelkit
SCT1-42360BI

Vevaxelkit

Rotating assemblies - with crank, rods, pistons, main bearings, rod bearings, rings, int bal. make CHEVY CI 489 on page 40

Rotating assemblies - with crank, rods, pistons, main bearings, rod bearings, rings, int bal. make CHEVY CI 489 on page 40

Leverans
Vevaxelkit
SCT1-46254BE

Vevaxelkit

Ford 351 Windsor 393 Forged Rotating Assembly

Ford 351 Windsor 393 Forged Rotating Assembly

Leverans
Vevaxel
SCT4LS136262

Vevaxel

Chevrolet LS1, 4340 stål, Pro Stock, 6-bultad, 3,622 tum slag, 6,125 tum stakar, 2,100 tum vevtapp

Chevrolet LS1, 4340 stål, Pro Stock, 6-bultad, 3,622 tum slag, 6,125 tum stakar, 2,100 tum vevtapp

Leverans
Vevaxel
SCT4351C16

Vevaxel

Standardvikt 4340 stål vevaxel, Ford 351W/351C med 2,750'' ramlager, 3,500'' slaglängd för användning med 6,000'' vevstake Intern balansering

Standardvikt 4340 stål vevaxel, Ford 351W/351C med 2,750'' ramlager, 3,500'' slaglängd för användning med 6,000'' vevstake

Intern balansering

Leverans
Vevaxel
SCT444010

Vevaxel

Standardvikt 4340 stålvevaxel, Chrysler Big Block ”RB” Wedge & Hemi, 3,750” slaglängd för användning med 6,760” vevstake, 2,374” vevstakens diameter, 2,048” vevstakens bredd, 6-bultars svänghjulsfläns ...Visa Mer

Standardvikt 4340 stålvevaxel, Chrysler Big Block ”RB” Wedge & Hemi, 3,750” slaglängd för användning med 6,760” vevstake, 2,374” vevstakens diameter, 2,048” vevstakens bredd, 6-bultars svänghjulsfläns

Leverans
Vevaxel
SCT923930

Vevaxel

FORD FlatHead Strokervev Gjuten Lättviktsvev med 2.000" Vevtapp 4.25 Slag Krysskil ingår ej

FORD FlatHead Strokervev Gjuten Lättviktsvev med 2.000" Vevtapp 4.25 Slag Krysskil ingår ej

Leverans
Vevaxel
SCT940050

Vevaxel

9000 Pro Comp-serien, lättvikt, Chevy 400 (2-delad bakre tätning), 3,750” slaglängd för användning med 5,700” vevstake Extern balansering

9000 Pro Comp-serien, lättvikt, Chevy 400 (2-delad bakre tätning), 3,750” slaglängd för användning med 5,700” vevstake

Extern balansering

Leverans
Vevaxel
SCT942810

Vevaxel

9000-serien originalersättning, Ford FE 428, slaglängd 3,980”, vevstakslängd 6,490”, vevtapp 2,438” Extern balansering

9000-serien originalersättning, Ford FE 428, slaglängd 3,980”, vevstakslängd 6,490”, vevtapp 2,438”

Extern balansering

Leverans
Vevaxel
SCT44294300

Vevaxel

Ford smidd 4340 vevaxel med standardvikt 429 Boss 429 Nose

Ford smidd 4340 vevaxel med standardvikt 429 Boss 429 Nose

Leverans
Vevaxelkit
EAG15012080

Vevaxelkit

Rotating assembly Ford 429/460

Rotating assembly Ford 429/460

Leverans
Vevaxel
EAG103503480

Vevaxel

4.150 tum slaglängd, intern balansering, smitt stål, 2-delad tätning, Mopar RB-serie, 6-bultars fläns

4.150 tum slaglängd, intern balansering, smitt stål, 2-delad tätning, Mopar RB-serie, 6-bultars fläns

Leverans
Vevaxel
EAG103523480

Vevaxel

3,480 tum slaglängd, intern balansering fram, extern balansering bak, järn, 1-delad tätning, Chevrolet small block

3,480 tum slaglängd, intern balansering fram, extern balansering bak, järn, 1-delad tätning, Chevrolet small block

Leverans
Vevaxel
EAG104544250

Vevaxel

4,250 tum slaglängd, extern balansering, järn, 2-delad tätning, Chevrolet big block

4,250 tum slaglängd, extern balansering, järn, 2-delad tätning, Chevrolet big block

Leverans
Vevaxel
EAG104554260

Vevaxel

4,260 tum slaglängd, extern balansering, järn, 2-delad tätning, Oldsmobile V8

4,260 tum slaglängd, extern balansering, järn, 2-delad tätning, Oldsmobile V8

Leverans
Vevaxel
EAG104554500

Vevaxel

4,500 tum slag, extern balansering, gjutjärn, tvådelad tätning, Oldsmobile V8

4,500 tum slag, extern balansering, gjutjärn, tvådelad tätning, Oldsmobile V8

Leverans
Vevaxel
EAG444041506760

Vevaxel

4,150 tum slaglängd, intern balansering, smitt stål, 2-delad tätning, Mopar RB-serie, 6-bultars fläns

4,150 tum slaglängd, intern balansering, smitt stål, 2-delad tätning, Mopar RB-serie, 6-bultars fläns

Leverans
Vevaxelkit
EAGB14003030

Vevaxelkit

Ford SB 347ci stroker kit.

Ford SB 347ci stroker kit.

Leverans
Vevaxel
HRC45447506700

Vevaxel

Crankshaft Billet Reaper Chev BB 4.750

Crankshaft Billet Reaper Chev BB 4.750

Sida